Wasmachine waterafvoer probleem? Zelf oplossen of laat We.repair helpen.
Foutcodes Wasmachine: Problemen met Waterafvoer
Wanneer uw wasmachine het water niet wegpompt, verschijnt er vaak een specifieke foutcode op het display. Deze code helpt u of de technieker om het probleem snel te identificeren. Hieronder vindt u een overzicht van de meest voorkomende foutcodes die wijzen op een afvoer- of pompprobleem.
Let op: Foutcodes kunnen verschillen per model en bouwjaar. Raadpleeg voor de zekerheid altijd de handleiding van uw specifieke wasmachine. Dit overzicht is een gids voor de meest gangbare codes.
AEG, Electrolux & Zanussi
Deze merken behoren tot dezelfde groep en delen vaak dezelfde foutcodestructuur.
E20 / E21 / C2: Dit zijn de meest voorkomende codes en wijzen direct op een probleem met de waterafvoer. De machine kan het water niet wegpompen.
EF0 / EFO: Deze code duidt vaak op een verstopping in het filter of de afvoerslang, of een geactiveerde waterbeveiliging (aquastop).
Bosch & Siemens
Bosch en Siemens (onderdeel van de BSH-groep) gebruiken ook een vergelijkbaar systeem.
E18 / F18: De meest voorkomende code voor een afvoerprobleem. Dit betekent dat de afpomptijd is overschreden, meestal door een verstopte pomp of een knik in de afvoerslang.
E06 / E36 / F03: Deze codes kunnen ook wijzen op een defecte afvoerpomp of een probleem met de niveauregeling.
Samsung
5E / SE: (De '5' lijkt op een 'S'). Dit is de standaard foutcode bij Samsung voor "Drain Error". De machine detecteert dat het water niet (snel genoeg) wordt afgevoerd.
E2: Een oudere code die ook kan wijzen op een afvoerprobleem.
LG
OE: Deze code staat voor "Outlet Error" (Afvoerfout). Het water is na een ingestelde tijd niet uit de trommel verwijderd. Dit wijst op een blokkade in het filter, de slang of een defecte pomp.
Miele
Miele gebruikt vaak tekstmeldingen in het display, wat het eenvoudiger maakt.
F11: Deze specifieke code duidt op een storing in de waterafvoer.
"Waterafvoer" / "Controleer afvoer": Een directe melding in het display die aangeeft dat de pomp, het filter of de afvoer gecontroleerd moet worden.
Whirlpool & Bauknecht
FP: Deze code staat voor "Failure Pump" (Pompstoring). Dit is de meest directe indicatie van een afvoerprobleem.
F09: Kan ook duiden op een afvoer- of overloopprobleem.
Beko
EF1 / EF20: Deze codes signaleren vaak een probleem met de afvoerpomp of een verstopping in het systeem.
EAA: Een algemene code die kan wijzen op een afvoerfout.
Ziet u een van deze codes?
Bij het zien van een foutcode kan u best een aantal zaken zelf controleren. Hieronder vind je enkele tips.
Lukt het niet om het probleem zelf op te lossen, of blijft de foutcode terugkeren? Dan is de afvoerpomp mogelijk defect of zit de verstopping dieper in het systeem.
Boek dan eenvoudig een We.repair technieker. Wij kennen deze foutcodes en hebben de juiste onderdelen bij ons om uw wasmachine snel en professioneel te herstellen. Onderaan kan je onze tarieven vinden en kan je door een eenvoudige klik een moment kiezen waarop één van onze professionele techniekers bij zal langs komen.
Tips om problemen met waterafvoer zelf op te lossen?
Hier zijn enkele tips om wat zaken alvast na te kijken
Als het probleem niet verholpen is, kan u hieronder een herstelling door een professionele technieker boeken.
- Open het deurklepje (meestal gelegen in de rechterbenedenhoek van het apparaat).
- Draai de filter los zonder te verwijderen. Laat het water wegstromen. Let op, voorzie een opvangbakje (bijvoorbeeld een bakplaat van de oven).
- Draai de filter vervolgens volledig los en haal deze volledig uit de filterholte.
- Verwijder pluizen en andere voorwerpen uit de filterholte.
- Controleer of de pompwaaier in de filterholte kan ronddraaien.
- Reinig de filter, die je er uitnam, onder de waterkraan
- Zet de filter terug in de daarvoor bestemde geleider. Draai de filter goed vast om lekkage te voorkomen.
- Sluit het deurklepje.
- Raadpleeg de gebruiksaanwijzing voor meer informatie.
Controleer of de afvoerslang niet verkeerd is gemonteerd, er geen knik in de darm zit of dat de darm gekneld zit.
Controleer de montage van de afvoerslang, de opvoerhoogte en de afpomplengte, zie de gebruiksaanwijzing van uw toestel.
Controleer de afvoerslag en koppel ze los aan de kant van de U-bocht los en hang de slang in een emmer. Draai een kort programma en controleer of het water vlot uit de darm stroomt en het toestel geen foutcode geeft.
De U-bocht mag niet te vast in de afvoerbuis zitten. Anders kan er geen lucht langs en wordt er een onderdruk gecreëerd waardoor de afvoerpomp te hard moet werken en mogelijk zelfs niet alle water uit uw toestel krijgt weggepompt.
Soms ligt het probleem niet bij de machine, maar bij de afvoer van uw huis. De sifon of de afvoerpijp in de muur kan verstopt zijn met zeep- en vetresten. Een eenvoudige test is om de afvoerslag van de wasmachine eens aan de U-bocht uit de afvoerpijp te halen en in een emmer te hangen. Draai een kort programma. Als dan het toestel vlot afpompt en geen foutboodschap geeft, ligt het probleem mogelijk verderop in de afvoerpijpen van uw woning.
3 Tips van We.repair om afvoerproblemen bij uw wasmachine te voorkomen
Voorkomen is beter dan genezen. Onze We.repair techniekers geven u graag 3 simpele tips:
De grootste vijand van de afvoerpomp is een verdwaalde sok, BH-beugel of veter. Gebruik waszakjes voor klein wasgoed.
Maak er een gewoonte van om álle zakken van broeken en jassen te legen. Munten, papieren zakdoekjes en sleutels zijn de top 3 gevonden voorwerpen in een filter.
Wacht niet tot de machine ermee stopt. Maak het pluizenfilter elke 2-3 maanden schoon. Het is 5 minuten werk en bespaart u een hoop ellende.
Boek de hersteldienst van We.repair
We.repair is een Belgisch bedrijf dat werkt met de beste lokale herstellers uit uw buurt. Wij zijn dé referentie voor de reparatie van wasmachines.
Wij herstellen alle merken, waaronder AEG, BORA , Bosch , Electrolux , Liebherr , Miele , Novy , Samsung , Siemens , Smeg , V-zug en Whirlpool.
U heeft drie opties binnen de hersteldienst voor wasmachines van We.repair: (1) u herstelt zelf, met een video-sessie met één van onze techniekers, (2) met onze standaard service binnen de 5 werkdagen, (3) of een snelle service tegen een iets hoger tarief.
Video herstelling
49€
- Boek een video-reparatie online.
- Met een herstel op afstand van We.repair boekt u razendsnel een gekwalificeerd huishoudtechnieker die u via videoverbinding door de herstelling loodst.
- U ontvangt een link om op het door u bepaalde tijdstip een video-connectie te maken met een technieker.
- De technieker zal gedurende 20-30 minuten samen met u op zoek gaan om de oorzaak van het probleem en het probleem proberen op te lossen.
- Als we geen technieker meer ter plaatse moeten sturen betaalt u na de video-sessie € 49.
- Als het probleem slechts ter plaatse kan worden opgelost, betaalt u voorlopig niets en sturen wij een technieker en betaalt u achteraf € 179 (voor de video-sessie en de reparatie bij u thuis).
Comfort herstelling*
* meest gekozen
179€
€ 69 diagnose bij u thuis
€ 110 voor de herstelling (geen max. tijd)
Een gekwalificeerd technieker komt naar u thuis voor een analyse.
Als onze technieker uw toestel succesvol kan repareren, betaalt u dan € 179. Dit bedrag omvat alle tijd, ook als de technieker een tweede keer moet terugkeren om een onderdeel te vervangen.
Als er te dure onderdelen nodig zijn en u beslist niet te herstellen, betaalt u de on-site diagnose fee van € 69.
U betaalt niets vooraf.
Achteraf betaalt u via QR-code, debet- of creditcard aan de technicus.
Chrono herstelling
229€
€ 69 diagnose bij u thuis
€ 110 voor de herstelling (geen max. tijd)
€ 50 chrono-extra
Maak een afspraak voor vandaag of morgen voor € 50 extra.
Een gekwalificeerd technieker komt naar u thuis voor een analyse.
Als onze technieker uw toestel succesvol kan repareren, betaalt u dan €229. Dit bedrag omvat alle tijd, ook als de technieker een tweede keer moet terugkeren om een onderdeel te vervangen.
Als er te dure onderdelen nodig zijn en u beslist niet te herstellen, betaalt u de on-site diagnose fee van € 69.
U betaalt niets vooraf.
Achteraf betaalt u via QR-code, debet- of creditcard aan de technicus.
Onze herstellers zijn techniekers gespecialiseerd in huishoudtoestellen zoals wasmachines, droogkasten, ovens, koelkasten en ander huishoudelectro.
We.repair werkt met de beste techniekers in uw buurt. Zo zijn ze snel ter plaatse en moeten ze niet veel afstand afleggen met de wagen.
Onze ervaren techniekers lossen bijna alle problemen op, in 50% van de bezoeken zelfs zonder wisselstukken te gebruiken.
Via regelmatige opleiding door We.repair en ondersteuning door de grote merken zijn zij altijd bij met de laatste technische informatie van uw toestel.